Segregujesz… i śmiecisz mniej!

Kampania społeczna

 W 2014 roku Ministerstwo Środowiska przygotowało kampanię spotową zachęcającą do segregacji odpadów. Wystąpili w niej szef kuchni Wojciech Modest Amaro z synem i krytyk kulinarny Maciej Nowak.

 

  Maciej Nowak zastaje szefa kuchni, który nie tylko przygotowuje ciasto, ale także uczy syna, jak segregować odpady. Mówi: „Tak segreguje mistrz…”. Chłopiec doskonale orientuje się, jak należy to robić. Czynność ta sprawia mu wyraźną przyjemność. Resztki (odpady organiczne), papier, szkło i plastik trafiają do osobnych pojemników. Wszystko to jest pozbawione dydaktyzmu i utrzymane w formie zabawy. Kiedy śmieci zostały posegregowane, a Amaro wstawił ciastka do piekarnika, Nowak zauważa, że na stole leżą skrawki ciasta i pyta, co z nimi się stanie. Wtedy chłopiec lepi z niego muszkę podobną do tej, w której przyszedł niespodziewany gość. Nowak z uznaniem zauważa: „U was w kuchni nic się nie marnuje”. A Amaro pyta: „Kto chce gwiazdkę za segregowanie?”. W tym przypadku chodzi o kruche ciastko, ale jest to czytelne nawiązanie do gwiazdki Michelina (Restauracja prowadzona przez Amaro jako pierwsza w Polsce otrzymała to prestiżowe wyróżnienie).

Pojawia się tu swego rodzaju kontrast. To, co zwykłe, zostało przedstawione w kontekście tego, co wyjątkowe. Z drugiej strony to, co powinno stać się naszą codziennością, przez wielu ludzi jest postrzegane jako wyjątkowe, odległe, nieznane. W posumowaniu hasło kampanii wypowiadają szef kuchni z synem: „Segregujesz… i śmiecisz mniej!”.