Kampania “Zobacz… ZNIKAM”

Kampania społeczna

Fundacja Zobacz… JESTEM działa na polu pomocy dzieciom i młodzieży z problemami emocjonalnymi powstałymi w wyniku depresji, przemocy rówieśniczej i domowej, dyskryminacji, problemów z odżywianiem lub agresji i autoagresji. Fundacja zainicjowała kampanię „Zobacz… ZNIKAM” zwracającą uwagę na problem samobójstw wśród nieletnich. Jak pokazują statystyki, samobójstwa w Polsce to olbrzymi problem – w ich wyniku umiera rocznie dwukrotnie więcej osób niż w wypadkach samochodowych, a niemal 500 z tych osób nie ukończyło 19 roku życia. „Zobacz… ZNIKAM” ma edukować, obalać mity i stereotypy na temat destrukcyjnych zachowań młodzieży i dzieci oraz promować pozytywne wzorce zachowań społecznych uwrażliwiające na problemy młodych. Swoją kampanią Fundacja Zobacz… JESTEM chce stabuizowany temat samobójstw wśród nieletnich nagłośnić, by uświadamiać i skutecznie móc im przeciwdziałać. Samobójstwa zazwyczaj nie są jednostkowym czynem, a raczej długotrwałym procesem, którego symptomy uważny obserwator może dostrzec i dlatego należy pytać, rozmawiać, przyglądać się i interesować, by móc ten proces zatrzymać.

W ramach kampanii „Zobacz… ZNIKAM” powstał spot wideo pt. „Jeden dzień – wart całe życie”, w którym widzimy przeplatające się nieme sceny obecności i nieobecności dziecka w rodzinie, w której doszło do samobójstwa. Zdanie na końcu spotu, że „rodzice dzieci, które popełniły samobójstwo oddaliby wszystko, by móc spędzić z nimi choćby jeden dzień” jest zderzone z apelem „bądź blisko – jeden dzień wart całe życie” i sugestywnie namawia do uważnej obserwacji, bliskości i zaangażowania w sprawy nieletnich.  Na stronie internetowej www.zobaczznikam.pl można znaleźć artykuły i materiały edukacyjne dla rodziców, przyjaciół i nauczycieli, a także statystyki, relacje różnych osób (młodzieży, rodziców, psychologów, psychiatrów) oraz przejmujące plakaty Fundacji Zobacz… JESTEM z wymownym apelem „Nie pozwól mi zniknąć”. 

OPRACOWAŁ: Grzegorz Lepianka