Ciąża bez alkoholu

Kampania społeczna

W Polsce do picia alkoholu w ciąży przyznaje się 33% kobiet,  a co roku rodzi się około 900 dzieci z płodowym zespołem alkoholowym. Często możemy się spotkać z przekonaniem w społeczeństwie, że w czasie ciąży lampka wina raz na jakiś czas jest wręcz wskazana.

Z problemem spożywania alkoholu przez przyszłe matki postanowiła walczyć Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

PARPA w 2007 roku rozpoczęła kampanię pod tytułem „Ciąża bez alkoholu”. Jednym z elementów kampanii był spot.

Na ekranach telewizorów mogliśmy zobaczyć szczęśliwą rodzinę przy obiedzie. Każdy z domowników szczególnie troszczy się o dobre samopoczucie kobiety w ciąży. Jednak w pewnym momencie z taką samą troską jeden z domowników postanawia poczęstować kobietę winem.

Przyszła matka odmawia spożycia alkoholu poprzez wypowiedzenie słów „Nie piję za jego zdrowie”.

Cały spot został zrealizowany przy pomocy wesołej melodii i przyśpieszonego obrazu, co kojarzyło się odbiorcy z popularnymi w tamtym czasu serialami telewizyjnymi.

Wykorzystanie szczęśliwej polskiej rodziny z którą może się utożsamić większość odbiorców było świetnym pomysłem, ponieważ pozwoliło to na ukazanie, że temat spożywania alkoholu w ciąży nie jest problemem, który dotyczy kobiet uzależnionych lub rodzin dysfunkcyjnych.

Kampania „Ciąża bez alkoholu” w latach 2007-2008 była prowadzona na terenie całego kraju za pomocą szeregu działań propagujących wiedzę na temat skutków spożywania alkoholu w okresie ciąży.  Kampania PARPA stała się w tamtym okresie jedną z bardziej rozpoznawalnych kampanii społecznych.

 

 

Kamila Siuchta