Twarze depresji. Depresja u mężczyzn

Kampania społeczna

W Polsce na depresję w ramach NFZ leczy się około 68,5 tysięcy mężczyzn, co w porównaniu do kobiet jest wynikiem dwukrotnie mniejszym. Taka dysproporcja nie jest spowodowana tym, że mężczyźni są mniej podatni na depresję niż kobiety, lecz mężczyźni rzadziej przyznają się do depresji. Związane jest to z utartym w społeczeństwie obrazem mężczyzny, który ma być silny, odpowiedzialny za całą rodzinę.

W dniu 1 października2017 roku ruszyła już piąta edycja kampanii społecznej ITAKI pod tytułem „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję”. Data rozpoczęcia kampanii nie jest przypadkową, albowiem 1 października jest  Europejskim Dniem Walki z Depresją. Piąta edycja została poświęcona w szczególności depresji wśród mężczyzn.

Ambasadorami akcji zostali mężczyźni doskonale znani odbiorcy ze szklanego ekranu telewizora. Do akcji przyłączyli się między innymi: Andrzej Seweryn, Wiktor Zborowski, Piotr Zelt, Krzysztof Cugowski, Jarosław Gugała oraz Maciej Orłoś.

Oprócz konferencji prasowej, kampanii bilbordowej, FanPage na facebooku, w ramach kampanii powstał również spot telewizyjny.

Przy realizacji tego spotu postawiono na zwrócenie uwagi odbiorcy za pomocą przekazu słownego, a nie obrazu. To obraz jest tłem do wypowiadanych przez lektorkę słów.

W celu zaciekawienia odbiorcy, wykorzystano znany dobrze wszystkim głos Krystyny Czubówny, która nakreśla obraz polskiego mężczyzny z depresją.

Autorzy kampanii zwracają w ten sposób uwagę na problemy dotykające młodych mężczyzn dotkniętych depresją, którzy z jednej strony muszą mierzyć się brakiem dostępu do wykwalifikowanej kadry lekarskiej, a także z lękiem przed naznaczeniem oraz odrzuceniem przez społeczeństwo.

 

 

Kamila Siuchta