Polak tym bardziej oszczędza ciepło, im bardziej mu się to opłaca

Kampania społeczna

 Kampanię poświęconą oszczędzaniu ciepła zrealizowało w 2013 roku Ministerstwo Środowiska. Bohaterem tych produkcji jest „Misiek” grany przez Stanisława Tyma, a wyreżyserował je Wojciech Smarzowski. „Misek” nawiązuje bezpośrednio do ról Tyma z filmów Stanisława Barei „Miś” i Marka Piwowskiego „Rejs”. To postać sięgająca swymi korzeniami do pełnej absurdów rzeczywistości PRL-u i zmieniająca swoją postawę na zdecydowanie bardziej racjonalną w rzeczywistości po przemianach.

   Żeby przedstawić ten kontrast, ekran został podzielony na dwie części. Z jednej strony żyje „Misiek z lewej”, który „grzeje ile wlezie i aż się poci jak potem płaci”. Z drugiej strony obserwujemy „Miśka z prawej”, który „ma tak ciepło, jak lubi, bo odsunął kaloryfery i wietrzy krótko i porządnie”. Pierwszy z nich nie oszczędza energii, bo jest „państwowa czyli niczyja”, drugi wie, że racjonalna postawa pozwoli mu zaoszczędzić pieniądze, z których potem sam skorzysta.

 

 W haśle kampanii „Polak tym bardziej oszczędza ciepło, im bardziej mu się to opłaca” zostało ukryte nazwisko aktora. Ten zabieg pozwala na dodatkową identyfikację postaci z przekazem. Ważne jest też połączenie tematu oszczędzania ciepła i ekologii z figurą polskiej zaradności. Nie chodzi więc tu tylko o to, co nowe i dalekie, ale przede wszystkim o to, znane, bliskie i przede wszystkim opłacalne.