Opiekun rodzinny – samotny bohater?

Kampania społeczna

Spot ma na celu zwrócenie uwagi na sytuację opiekunek i opiekunów, które i którzy samotnie zmagają się z chorobami najbliższych.

Bardzo mocną stroną tej reklamy jest pomysł i wymiar artystyczny. Prosty scenariusz, oparty na scenkach z życia codziennego, w którym bohater filmu spotyka na swojej drodze superbohatera i superbohaterki, wzbudzających jego zainteresowanie. Dopiero na końcu wychodzi na jaw, że pod pelerynami kryją się domowi opiekunowie i opiekunki.

Odwołanie do popularnej w masowej wyobraźni symboliki sprawia, że spot jest atrakcyjny i zrozumiały dla widza w każdym wieku. Jasny przekaz – każdy może pomóc i tym samym zostać bohaterem – jest wzmocniony głosem lektorki, przez co nie zostawia niedopowiedzeń. Call to action jest tu bardzo czytelne – rozejrzyj się dookoła, prawdopodobnie ktoś w twoim otoczeniu w samotności zajmuje się chorym i potrzebuje twojej pomocy.

Spot, jednak nie spełnia warunków emisji w bezpłatnym czasie antenowym. Po pierwsze jest za długi. Trwa ponad minutę. Telewizja Polska dopuszcza reklamy maksymalnie trzydziestosekundowe. Ponadto pojawia się logo patronów honorowych kampanii – Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministerstwa Zdrowia. Zgodnie z wytycznymi w spotach mogą się pojawiać wyłącznie logotypy organizacji pożytku publicznego.

Częstą praktyką w kampaniach społecznych jest przygotowywanie kilku wersji jednego spotu – pełnej, publikowanej na stornie internetowej, czy w innych kanałach promocyjnych organizacji oraz krótkiej na potrzeby emisji w TVP. Warto zastanowić się nad takim rozwiązaniem.