Kampania społeczna „Zrozumieć starość” ruszyła 22 lutego 2018 roku wraz z otwierającą ją konferencją prasową i uruchomieniem serwisu edukacyjnego www.zrozumiecstarosc.pl. Kampania zorganizowana została w ramach działań warszawskiej Fundacji Zaczyn, która koncentruje się na aktywizacji ludzi starszych, samotnych i często potrzebujących pomocy. Spot kampanii miał edycję telewizyjną i radiową, ale był puszczany także w kinach oraz środkach komunikacji publicznej w Warszawie i nie tylko.
Celem kampanii jest uświadomienie odbiorcom – teraz młodym, a wkrótce przyszłym seniorom i seniorkom – jak wiek często wpływa na różnego rodzaju ograniczenia fizyczne i psychiczne oraz izolację społeczną ludzi starszych. Dojrzały wiek jest niestety często powodem ignorowania przez innych, odtrącenia i ma nieraz olbrzymie znaczenie w ograniczaniu dostępności do różnych usług, rozrywek i interakcji społecznych w mikro- i makroskali. Kampania poprzez promowanie wiedzy na temat trudności, z jakimi muszą sobie radzić osoby starsze oraz poprzez wzbudzanie empatii ma wpływać na wyższą jakość życia przedstawicieli i przedstawicielek zwiększającej się społeczności senioralnej. W spocie „Zrozumieć Starość” widzimy starszą kobietę w jej domu, a głos z offu mówi o jej pogarszającym się zdrowiu, o samotności i swoistym sieroctwie, wynikającym ze stopniowego odchodzenia ludzi bliskich. Spot zachęca do przekazania 1% podatku na działania w ramach projektu. Wśród aktywności są na przykład warsztaty prowadzone w szkołach, spotkania edukacyjne oraz objeżdżająca różne placówki (szkoły, szpitale, organizacje młodzieżowe jak harcerstwo) pomysłowa akcja z „kostiumem geriatrycznym”, który uczestnicy i uczestniczki mogą przymierzyć, zestarzeć się o 40 lat i choćby przez chwilę jakby na własnej skórze poczuć ograniczenia związane z wiekiem. Przyda się głównie dla osób opiekujących się swoimi sędziwymi krewnymi i jest on dystrybuowany w różnych miejscach w kraju.
Kampania „Zrozumieć Starość” znalazła się w finale plebiscytu Złote Spinacze 2018 w kategorii Nagroda Publiczności.
OPRACOWAŁ: Grzegorz Lepianka