Mam Haka na Raka – „Nie pakuj się do trumny, zrób cytologię”

Kampania społeczna

W spocie młoda jeszcze kobieta przy dźwiękach miłej dla ucha muzyki pakuje swoje rzeczy. Składa swoje ubrania, zdejmuje z półek ulubione książki i płyty, wreszcie ściąga z nóg buty i też je układa na spakowanych rzeczach. W trumnie. Spot kończy się apelem „Nie pakuj się do trumny. Zrób cytologię. Chroń się przed rakiem szyjki macicy”.

Spot został wymyślony przez uczniów z I liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica w Lublinie w ramach Ogólnopolskiego Programu dla Młodzieży “Mam Haka na Raka” i był zwieńczeniem kampanii społecznej realizowanej w całej Polsce. Wcześniej młodzież biorąca udział w kampanii została przeszkolona pod okiem lekarzy z podstaw profilaktyki antynowotworowej, a następnie dostała zadanie przekonywania do niej we własnej społeczności. Zespoły, które osiągnęły najlepsze rezultaty wzięły następnie udział w warsztatach prowadzonych przez specjalistów reklamy i public relations a następnie same opracowały swoje pomysły. Zwycięski projekt – spot „Nie pakuj się do trumny, zrób cytologię” – został zrealizowany jako ogólnopolska kampania społeczna.

Bardzo mi się podoba pomysł wciągnięcia młodzieży szkolnej w tworzenie kampanii społecznej poświęconej profilaktyce raka szyjki macicy, pomijając bowiem atrakcyjność i skuteczność samego przygotowanego przez uczniów spotu – a jakością nie odbiega on wcale od podobnych spotów wymyślanych od początku do końca przez agencje reklamowe – najważniejsze i tak jest to co poprzedziło pracę nad nim. Pomysłodawcy kampanii bardzo sprytnie osadzili młodzież w roli edukatorów swojego najbliższego otoczenia, zachęcając ją do głębszego poznania tematu profilaktyki raka szyjki macicy i poszukania własnych argumentów, którymi mogą do niej przekonywać koleżanki i rodzinę. Włączenie elementu rywalizacji, oraz atrakcyjna nagroda za jej efekty, gwarantowały autentyczne zaangażowanie się młodych ludzi w coś, co jest bardzo trudne nawet dla dużo bardziej świadomych, dojrzałych osób – w publiczną rozmowę o profilaktyce raka. Bez względu na to jak skuteczny bądź nie byłby sam spot, aktywizująca samą grupę docelową forma prowadzenia kampanii społecznej gwarantuje, że przynajmniej młodzież biorąca w niej czynny udział na zawsze zapamięta, czego się o raku szyjki macicy dowiedziała.

 

 

Katarzyna Sadło