Dobre wychowanie

Kampania społeczna

Tak zachowuje się dobrze wychowane dziecko – spot kampanii społecznej Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

– Nie wsiądę, nie chcę, rozumiesz? – Nie ma mowy! – A właśnie, że powiem! – kamera rejestruje krzyczące, szarpiące się dzieci. Kampania nie krytykuje jednak ich zachowań.

Po przejściu na stronę kampanii, można zobaczyć rozwinięcie poszczególnych sytuacji i ich prawdziwy kontekst: mocne i asertywne zachowanie dzieci ochroniło je przed niebezpieczeństwem.

Jak podaje nadawca kampanii, Fundacja Dajmy Dzieciom Siłę, jedno na pięcioro dzieci Europie jest wykorzystywane seksualnie. Tymczasem wg polskich badań przeprowadzonych w 2014 na zlecenie fundacji, tylko połowa rodziców rozmawia z dziećmi o zagrożeniach związanych z przemocą seksualną. Zdecydowana większość rodziców (56%) uważa, że taka rozmowa z dzieckiem może być trudna lub bardzo trudna. Co istotne, niemal połowa z tych (46%), którzy nie rozmawiają z dziećmi o zagrożeniach, jest przekonana, że ich dzieci nie są narażone na przemoc seksualną. Fundacja Dajmy Dzieciom Siłę rozpoczyna kampanię edukacyjną GADKI, w ramach polskiej edycji kampanii Rady Europy „1 na 5”. Rodzice będą mogli dowiedzieć się z niej, jak w prosty i naturalny sposób, przekazać dziecku informacje o niebezpiecznych sytuacjach i adekwatnych sposobach reagowania.

Kampania wpisuje się w zobowiązania, jakie przyjęła Polska ratyfikując w 2014 r. Konwencję o ochronie dzieci przed wykorzystywaniem seksualnym i niegodziwym traktowaniem w celach seksualnych (Konwencja z Lanzarote). Konwencja ta wprowadza obowiązek realizacji kampanii społecznych dostarczających informacji nt. problemu wykorzystywania seksualnego dzieci i właściwych reakcji na zagrożenia.

Przekaz kampanii koncentruje się wokół akronimu GADKI, stanowiącego system wskazówek, które rodzice mogą przekazać dzieciom: Gdy mówisz „nie”, to znaczy „nie”, Alarmuj, gdy potrzebujesz pomocy, Dobrze zrobisz, mówiąc o tajemnicach, które Cię niepokoją, Koniecznie pamiętaj, że Twoje ciało należy do Ciebie, Intymne części ciała są szczególnie chronione.

W rozmowie o zagrożeniach przemocą seksualną, wcale nie musi padać słowo „seks” czy „wykorzystywanie seksualne”. Naszą ideą jest, by te rozmowy były jak najbardziej dla dzieci zrozumiałe, proste, częste i wplecione w codzienność. Nie chodzi o straszenie, a o budowanie poczucia sprawczości i bezpieczeństwa – dodaje dr Sajkowska.

Sprawcy przemocy seksualnej wobec dzieci, często wykorzystują bezbronność, posłuszeństwo i uległość najmłodszych: cechy, które często promują rodzice i opiekunowie – wyjaśniają nadawcy. Od dobrze wychowanego dziecka oczekuje się, żeby było potulne, cichutko siedzące w kącie i wypełniające rozkazy osób dorosłych. Chcemy przełamać ten stereotyp i powiedzieć rodzicom, że do kanonu dobrego wychowania powinny wejść umiejętności, które mogą zwiększyć bezpieczeństwo dziecka. Sztuka mówienia „nie”, szacunek do siebie, zwracanie się o pomoc, kiedy dzieje się coś złego – to kompetencje, które mogą ochronić dziecko i będą procentować przez całe życie – mówi Jolanta Zmarzlik, terapeutka z Fundacji Dajmy Dzieciom Siłę.

Akcji towarzyszy kampania medialna przygotowana przez agencję Grey Worldwide Warszawa – „Dobre Wychowanie”. Spoty telewizyjne (w reżyserii Pawła Borowskiego), ogłoszenia prasowe i reklama zewnętrzna opierają się na przewrotnym przekazie: odbiorca widzi dzieci pozornie zachowujące się niegrzecznie z komentarzem, że „Tak zachowuje się dobrze wychowane dziecko”. Strona kampanii wyjaśnia sytuację.

Agencja Grey przygotowała dla najmłodszych także zestaw rymowanek, które – przez zabawę – przekazują dzieciom informacje o zasadach bezpieczeństwa. Na stronie można ich posłuchać także w wykonaniu znanych osób: Szymona Majewskiego, Katarzyny Kwiatkowskiej, Tomasza Bednarka, Grzegorza Pawlaka czy Barbary Kałużnej.

Wskazówki i materiały dla rodziców, a także przygotowany dla dzieci film i ulotka, dostępne są na stronie akcji: www.gadki.fdn.pl, przygotowanej przez dział digital agencji Grey.

Akcja została przygotowana dzięki finansowaniu OAK Foundation i SHOM Warsaw. Przy kampanii pracowała także fotograf Anna Orłowska, dom produkcyjny Papaya, studio dźwiękowe Efektura oraz studio Platige.

Źródło: kampaniespoleczne.pl