Co jest potrzebne dla dobrej współpracy organizacji społecznych z branżą komunikacyjną? Jak powstawały najciekawsze kapanie społeczne firmowane przez NGO? Jak namówić ludzi do sprzątania psich kup i jak zebrać fundusze na tourne orkiestry strażackiej po Azji. Na te pytania próbowaliśmy odpowiedzieć wraz z uczestnikami kończącego program Watchit! spotkania DIY.
Tegoroczne wydarzenie Do It Yourself było ostatnim spotkaniem w ramach programu Watchit! 26 października zespół FISE i współorganizującej tegoroczną edycję programu Fundacji Głośniej gościł w Warszawie ponad 60 przedstawicieli organizacji pozarządowych i branży reklamowo-mediowej.
W ramach programu Watchit!, w ciągu ostatniego roku odbyło się w całej Polsce 11 warsztatów. Podczas spotkań organizacje dowiadywały się jak planować kampanie społeczne i jak korzystać z bezpłatnego czasu antenowego w mediach publicznych. Warszawskie spotkanie miało nieco odmienną formułę. Ciągle edukacyjną, a równocześnie podsumowującą doświadczenia programu. Zgodnie z duchem DIY – „zrób to sam” – koncentrowało się na praktyce i dokonaniach samych organizacji.
Panel dyskusyjny
Imprezę otworzył panel dyskusyjny prowadzony przez Krzysztofa Alcera z FISE, z udziałem Izabeli Rokity – Krześniak, dyrektor zakupu mediów z domu mediowego Zenith, Franka Klebańskiego, stratega z agencji reklamowej BBDO i Jacka Pawlaka z agencji tenpawlak&company. Paneliści odpowiadali m .in. na pytania o:
- współpracę organizacji pozarządowych z branżą reklamową i mediową (można, a nawet trzeba korzystać z profesjonalnej pomocy!),
- proces tworzenia kampanii społecznych (najważniejszy jest dialog i dobry brief),
- strategie dotarcia do odbiorców w sytuacji ograniczonych budżetów (wykorzystujcie przestrzeń publiczną, negocjujcie z wydawcami).
Po panelu scenę (a nawet dwie sceny) przejęły organizacje pozarządowe, których przedstawiciele i przedstawicielki dzieliły się swoimi doświadczeniami.
Doświadczenia organizacji
Na górnej scenie Warsztatu Warszawskiego prezentowane były kampanie społeczne, których cele były głównie edukacyjne.
Katarzyna Lipko-Szostek i Aleksandra Damentko z Federacji Polskich Banków Żywności, wraz Janem Markowskim z agencji reklamowej Advalue zaprezentowali najnowszą kampanię „Marnując żywność marnujesz planetę”. Kampania zakłada wykorzystanie m.in. bezpłatnego czasu antenowego w publicznej telewizji i radiu.
Agnieszka Gadomska z Wiosek Dziecięcych SOS dzieliła się swoimi doświadczeniami z kampanii „Szukamy Mamy”. Kampania zasługuje na szczególna uwagę ze względu na synergię szerokiego spectrum działań komunikacyjnych – od spotów reklamowych, przez wydarzenia w przestrzeni publicznej (mural!), po współpracę z ambasadorami, z jednoczesnym nagłaśnianiem wydarzeń w mediach.
Z kolei Martyna Bójko z Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska opowiadała o pracy nad kampanią „Nie bój się pytania”, do której spot telewizyjny powstał w wyniku współpracy z branżą reklamową, w ramach wcześniejszej edycji programu Watchit! Spot równie oryginalny jak sam temat.
Na dolnej scenie swoje kampanie komunikacyjno-fundrisingowe zaprezentowały Stowarzyszenie Otwarte Klatki i Rak n’ Roll.
Iga Lebuda z Otwartych Klatek opowiadała o zbiórce organizowanej na sfinansowanie akcji „Czas na zakaz”, mającej doprowadzić do wprowadzenia zakazu hodowli zwierząt na futra. Co istotne, promocja zbiórki oparta była o kanały własne: stronę www, newsletter, blog i kanały społecznościowe.
Z kolei Jacek Malewski z Rak n’ Roll przedstawił kampanię „Nie ma Rak n’ Rolla bez procentów”, zachęcającą do przeznaczania 1% podatku dochodowego właśnie na tę organizację. Podobnie jak inne kampanie fundacji i ta jest mocno oparta na zaskakującej kreacji i tonie komunikacji.
Wszystkie zaprezentowane kampanie pokażemy niebawem również na naszych łamach.
Warsztaty projektowania kampanii społecznych
Drugą połowę spotkania wypełniły warsztaty z projektowania kampanii społecznych. Uczestnicy zmagali się z takimi tematami jak zbiórka funduszy na wyjazd orkiestry strażackiej do Korei, lobbowanie wprowadzenia zajęć szachowych do szkół czy przekonywanie właścicieli psów do sprzątania kup swoich pupili.
W opisywaniu problemów i celów kampanii, określaniu grup docelowych i dobieraniu narzędzi mediowych pomagali „mentorzy”, uczestnicy panelu oraz specjaliści branży komunikacyjnej – m.in. Maria Zakrzewska, specjalistka ds. kampanii społecznych z grupy Dentsu, Anna Iżyńska z Otwartych Klatek, Alek Frydrych, Dyrektor Kreatywny w Agencji Cut The Mustard i Andrzej Jędrzejczak z Fundacji Głośniej.
W imieniu organizatorów dziękujemy wszystkim, którzy zgodzili się nam pomóc i podzielić swoją wiedza i doświadczeniami.
Wszystkim uczestnikom spotkania w Warsztacie Warszawskim, oraz uczestnikom pozostałych spotkań, serdecznie dziękujemy za obecność i poświęcony czas. I życzymy powodzenia w prowadzeniu skutecznych kampanii społecznych!
Andrzej Jędrzejczak