Zbiórka crowdfundingowa #CzasNaZakaz to przykład krótkiej i intensywnej kampanii fundraisingowej przeprowadzonej na przełomie października i listopada 2017 przez Stowarzyszenie Otwarte Klatki.
Opracowała: Iga Labuda
Czym zajmują się Otwarte Klatki?
W Stowarzyszeniu Otwarte Klatki skupiamy się na losie zwierząt hodowlanych. Podejmujemy działania nastawione na wprowadzenie systemowych zmian dla dobra zwierząt. Zabiegamy o ich lepszą ochronę oraz o prawo konsumentów do pełnej wiedzy na temat warunków panujących w hodowlach.
Działamy od 6 lat, a wszystko zaczęło się od kampanii antyfutrzarskiej. W Polsce, co roku zabija się na futra miliony zwierząt, które całe swoje życie cierpią w ciasnych klatkach. Postanowiliśmy z tym walczyć. Po dziś dzień pracujemy na rzecz wprowadzenia zakazu hodowli zwierząt na futra. Omawiana zbiórka miała na celu sfinansowanie działań w tym zakresie.
Dlaczego Czas Na Zakaz? Kontekst kampanii.
Praca nad zbiórką rozpoczęła się na początku października 2017, gdy tylko dotarła do nas informacja, że do Sejmu wkrótce ma trafić projekt nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt zawierający zapis o zakazie hodowli zwierząt na futra. Był to moment, na który ruch prozwierzęcy czekał od lat. Wiedzieliśmy, że musimy działać szybko.
Otwarte Klatki wyznaczyły sobie cel – ożywić debatę publiczną na temat zwierząt hodowanych na futra i przekonać niezdecydowanych parlamentarzystów do opowiedzenia się za zakazem. Środkiem do osiągnięcia tego celu miała stać się ogromna akcja informacyjna. Pozostało nam zdobyć na nią środki.
W tym celu zaprojektowaliśmy krótką i intensywną zbiórkę crowdfundingową “Czas na Zakaz”. Założenie było proste – mamy 30 dni na zebranie 100 000 zł na akcję informacyjną. Walczymy o zakaz – chcemy odesłać futro do historii.
Wiedzieliśmy już, co chcemy osiągnąć – przyszedł czas na zdobycie poparcia. Przyszedł czas na znalezienie darczyńców.
Komunikacja w ramach kampanii
W Otwartych Klatkach bardzo cenimy transparentność – informujemy osoby wspierające o naszych działaniach, sposobach, w jakie wykorzystujemy środki, publikujemy płace osób zatrudnionych. Bardzo ważne jest dla nas, aby ludzie wiedzieli, jak działamy i w jaki sposób pomagamy zwierzętom. Zbiórka #CzasnaZakaz to dobry przykład przejrzystej kampanii fundraisingowej, skoncentrowanej na komunikacji z osobami wspierającymi. Od samego początku wyraźnie komunikowaliśmy, na co zbieramy, jakie są poszczególne cele do osiągnięcia i ile pieniędzy potrzebujemy. W trakcie całej kampanii na bieżąco informowaliśmy o postępach i sukcesach.
Ważnym kanałem komunikacji była sama strona internetowa zbiórki. Na potrzeby kampanii utworzyliśmy nową, samodzielną witrynę. Jej kluczowymi elementami były, po pierwsze, licznik odmierzający czas do końca zbiórki, a po drugie – licznik pieniędzy z paskiem postępu, który wyraźnie informował, ile już udało się zebrać, jaki to procent aktualnego celu i ile osób wsparło zbiórkę swoją darowizną.
Ponadto, wykorzystaliśmy newslettery, pisaliśmy artykuły na bloga, nagrywaliśmy filmy oraz publikowaliśmy posty na każdym z naszych kanałów społecznościowych. Dołożyliśmy wszelkich starań, aby na bieżąco informować osoby wspierające o postępach zbiórki, osiągniętych progach, a przede wszystkim o tym, jak wykorzystujemy pieniądze.
Zbiórka okazała się ogromnym sukcesem. W 30 dni zebraliśmy 102 055 zł, dzięki wsparciu 1919 osób.
Dlaczego nam się udało?
Po pierwsze, działaliśmy szybko. Gdy pojawiła się informacja o nowelizacji, podjęliśmy natychmiastowe działania, aby zmaksymalizować szanse na odesłanie futra do historii. Ta bardzo wyczekiwana zmiana w prawie ma wielu zwolenników, a my postanowiliśmy sprawę nagłośnić jeszcze bardziej, co spotkało się z dużym poparciem.
Na koniec, najważniejszy powód sukcesu zbiórki #CzasNaZakaz – nasza transparentność. W ciągu całej zbiórki nieprzerwanie informowaliśmy osoby wspierające o tym, co się dzieje i robiliśmy to w interesujący sposób – pisaliśmy artykuły, nagrywaliśmy filmy, wysyłaliśmy wiadomości i pokazywaliśmy postępy na stronie. Tworzyliśmy treści zarówno angażujące, jak i informacyjne.
Naszym działaniem chcemy pokazać, że transparentność organizacji to nie tylko suche raporty finansowe – to budowanie zaufania i relacji z obecnymi i potencjalnymi osobami wspierającymi. Ważne, aby robić to w sposób zrozumiały i ciekawy dla odbiorców.