Cyberprzemoc

Kampania społeczna

W 2014 roku, w ramach projektu “Staying Safe Online: Gender and Safety on the Internet” (“Bądź bezpieczna w sieci”), prowadzonego przez Fundacją Feminoteka, Mediterranean Institute of Gender Studies z Cypru oraz Gender Studies z Czech, podjęto szereg aktywności dotyczących cyberprzemocy. Jednym z głównych działań było zbadanie zjawiska cyberprzemocy, a także stworzenie w oparciu o te wyniki warsztatów oraz poradnika dla nauczycieli i nauczycielek. Ważnym wydarzeniem było również uruchomienie telefonu interwencyjnego oraz stworzenie spotu telewizyjnego.

Jak piszą nadawcy kampanii, ofiarami cyberprzemocy są najczęściej dziewczynki i młode kobiety. Według badań młodzieży gimnazjalnej i licealnej, cyberprzemocy doznało 37% dziewcząt i 25% chłopców.

W spocie telewizyjnym  widzimy przemoc wobec młodej dziewczyny. Nowa uczennica zaraz po wejściu dla klasy zostaje błyskawicznie sfotografowana, a następnie wyśmiana. “Jak oceniacie?” – pisze chłopak do kolegów i koleżanek z klasy, przesyłając za pomocą swojego smartfona zdjęcie dziewczyny. “Dla mnie 8/10”, „niby taka grzeczna szara myszka…”, „…takie są najgorsze szmaty”, “#kaszalot” – odpowiadają rówieśnicy. “Cyberprzemoc – nie stosuj, nie lajkuj, nie udostępniaj” –  mówią poprzez swoje hasło nadawcy spotu.

Więcej o kampanii: http://feminoteka.pl/badz-bezpieczna-w-sieci/

 

Grażyna Latos