Jak budować udane partnerstwo międzysektorowe – KROK 1: Zaufanie

18 grudnia 2017

Krok pierwszy: ZAUFANIE

Budowę pomostów pomiędzy sektorem prywatnym a społecznym w Polsce utrudniają czasem przekonania utożsamiające biznes z interesownością i niezaangażowaniem w sprawy społeczne. Doświadczenie programu Watchit pokazuje jednak, że jest wiele agencji reklamowych zainteresowanych współpracą z organizacjami pozarządowymi. Jednym z wstępnych warunków przyczyniających się do rozwinięcia satysfakcjonującej współpracy międzysektorowej jest zaufanie pomiędzy stronami. Jak je zbudować?

 


fot. pixabay.com

Po pierwsze, poznajcie się. Budując partnerstwo pomiędzy agencją reklamową a organizacją społeczną też warto wcześniej się poznać, porozmawiać, zbudować relację zanim podejmiemy decyzję o realizacji projektu razem. Oczywiście część informacji o potencjalnym partnerze możemy uzyskać z internetu. W ten sposób możemy dowiedzieć się jak instytucja kreuje swój wizerunek, na ile zrozumiale i przejrzyście komunikuje się z otoczeniem, jak buduje swoją wiarygodność. Ale nie dowiemy się ze strony internetowej, jaki w rzeczywistości panuje w niej klimat i jak w praktyce traktuje partnerów społecznych. Warto zatem spotkać się osobiście: przedstawić swoje działania w siedzibie naszego biura, przedstawić pracowników oraz pracowniczki. Dobrym pomysłem na zbudować relacji jest zaproszenie przedstawicieli i przedstawicielek instytucji, z którą planujecie współpracować na jakieś flagowe wydarzenie organizacji: to może być otwarte wydarzenie projektowe albo jakieś wydarzenie cykliczne np. urodziny organizacji, spotkanie świąteczne dla zespołu. Informujcie się wzajemnie o swoich kluczowych działaniach, chwalcie się sukcesami i wysyłajcie życzenia z okazji ważnych dla was świąt.

Nie zgadujcie, jakie „tak naprawdę są prawdziwe motywy drugiej strony”. Jeśli macie razem pracować to porozmawiajcie o wartościach i interesach, jakie wam przyświecają i z jakimi wchodzicie we wspólny projekt. Sprawdźcie, co macie wspólnego i czy się dobrze rozumiecie, czy podzielacie misję i wzajemnie szanujecie swój wkład do kampanii społecznej, która może razem powstać. Warunkiem udanej współpracy jest postawa po obu stronach „win-win”, czyli „wygrana-wygrana”. Oby to osiągnąć należy szczerze przyjrzeć się wzajemnym korzyściom, nazwać je wprost i zastanowić się wspólnie, jak możecie sobie pomóc. I porozmawiajcie o waszych wartościach bo może okazać się, że nie zawsze się one pokrywają. Relacji opartej na zaufaniu sprzyja otwarte przedyskutowanie tego w początkowej fazie nawiązywania współpracy. Różne wartości i interesy to nie musi być problem, o ile nazwiecie różnicę i znajdziecie sposób na pogodzenie obu stron. Rozpoczynając planowanie działań razem ważne jest szczere wymienienie się swoimi oczekiwaniami i ewentualnymi wątpliwościami. Dobry biznesowy partner powinien to docenić, a wy sprawdzicie, czy wasze wyobrażenie o współpracy jest realne.

Jeśli to początek współpracy pomiędzy organizacją społeczną a agencją reklamową i dopiero stawiacie pierwsze kroki w międzysektorowych projektach, to możecie zdecydować, aby ten pierwszy krok nie był zbyt ambitny. Warto zrealizować najpierw mały projekt razem, albo zacząć od osiągnięcia mniej złożonego celu, żeby zobaczyć jak wam się pracuje i wyciągnąć wnioski przydatne dla dalszej współpracy przy większym przedsięwzięciu.

­­W kolejnych częściach opiszę rolę zasad i asertywności.

Jan Świerszcz

Analizy Dodane przez: Martyna Trzcińska