Bicie jest głupie

Kampania społeczna

Problem przemocy fizycznej wobec dzieci, to temat stale powracający w polskim społeczeństwie.

W 2009 roku Rzecznik Praw Dziecka wraz z Porozumieniem „Dzieci pod ochroną” zapoczątkowali kampanie społeczną „Bicie jest głupie”.

W ramach kampanii społecznej wyprodukowano spot z udziałem Piotra Nowaka, polskiego aktora.

Na ekranie widzimy dorosłego mężczyznę który siedzi na kanapie wraz z dzieckiem. Jednak nie jest to zwykłe dziecko, mimo że wygląd nie budzi wątpliwości, że jest to dziecko, to chłopiec został powiększony do takiego rozmiaru aby wydawał się odbiorcy równy z postacią swojego ojca.

Dorosły mężczyzna wygłasza monolog do swojego dziecka na temat zachowania, które nie może być akceptowane w ich wspólnym domu. Mamy tutaj do czynienia ze spokojnym tonem głosu, rzeczową argumentacji. Odbiorca ma wrażenie, że wypowiedź ta jest skierowana do drugiej osoby dorosłej.

Na koniec słyszymy głos lektora: „Gdybyś nie miał przewagi fizycznej nad dzieckiem, wychowywałbyś je, nie bił”, a także dziecięcy głos wypowiadający hasło przewodnie całej kampanii „bicie jest głupie”.

Spot ten ukazuje, że zachowania przemocowe wobec dzieci nie są z pewnością formą wychowania, a jedynie pewnym „pójściem na skróty” ze strony dorosłych osób, które wolą uderzyć dziecko niż wyjaśnić mu dlaczego niektóre zachowania nie są akceptowane.

 

 

Kamila Siuchta